donderdag 14 april 2022 om 19.30 uur

Organist: Johan Huissen

VOORBEREIDING

Orgelspel
 Afkondigingen:               door de ouderling van dienst, die ook het aanvangslied aankon­digt.
 Aanvangslied: Psalm 67: 1 en 2
 Groet   Voorganger        : De Heer is met u allen!
              Gemeente         : Zijn vrede is met u!
 Bemoediging: “Onze Hulp...”.
 Drempelgebed (gemeente gaat  hierna zitten).
 Lied                      Psalm 67: 3
 Kyriegebed
 Lied: 558: 1,,2,3 EN 4
DIENST VAN HET WOORD
Gebed                  Voor de opening van de Schrift.
Toralezing:  Exodus 13:3-10 (door lector)
Zingen: Lied 605
Evangelielezing: Marcus 14:12-25
Zingen: 561
Verkondiging
Lied      566: 5,en 6
DIENST VAN GEBEDEN EN GAVEN
Gebeden:           Dankgebed, voorbeden, stil gebed.

Collecten:          Eerste rondgang voor de diaconie. Tweede rondgang voor de kerkvoogdij. Aan de uitgang wordt een collecte gehouden voor het plaatselij­ke kerkenwerk.

VIERING VAN DE MAALTIJD VAN DE HEER
TAFELGEBED 3 (met daarin Gezang 457:1 uit het liedboek 1973 en Lied 409 (uit het nieuwe liedboek)
SLOTLIED: 559 (geheel)

TAFELGEBED – 3
Tafelgebed voor de veertigdagentijd

V: De Heer zal bij u zijn!
      G: DE HEER ZAL U BEWAREN!
      V: Verheft uw hart!
      G: WIJ ZIJN MET ONS HART BIJ DE HEER!
      V: Brengen wij dank aan de Heer, onze God!
      G: HIJ IS ONZE DANKBAARHEID WAARDIG.

V: U moeten wij dank brengen, Heer onze God,
overal en altijd, door Jezus Christus, onze Heer. Want Gij zijt onze bondgenoot op leven en dood; Gij hebt ons geroepen om als Uw volk op weg te gaan door water en woestijn naar het land van Uw belofte; Uw woord wijst ons de weg, Uw Geest houdt ons in leven. Daarom, Heer onze God, hebben wij het hart om samen met allen, die Uw roep hebben gehoord en Uw weg zijn gegaan, onze stem te verheffen tegen al wat U onteert, tegen al wat ons bedreigt, en U toe te zingen ons lied van lof en liefde:

Lied: gezang 457: 1

G: Heilig, heilig, heilig! Heer, God almachtig,
       Vroeg in de morgen word’U ons lied gewijd.
       Heilig, heilig, heilig! : Liefdevol en machtig,
       Drievuldig God, die één in wezen zijt.

V:   Gezegend zijt Gij, God onze Vader, en gezegend is Hij die komt in uw Naam, Jezus uw Zoon, want Hij heeft ons de weg gewezen en is ons allen voorgegaan door de nacht van onze duisternis naar de morgen van uw licht; Hij is U trouw gebleven en Hij heeft ons liefgehad tot het bittere einde. En toen Hij gekruisigd werd als de minste der mensen, hebt Gij Hem opgewekt uit de doden als eerste van ons allen en Hem de Naam gegeven boven alle naam.

Gezegend is Hij onze Heer, die in de nacht van de overlevering een brood heeft genomen,
        de dankzegging heeft uitgesproken, het brood heeft gebroken en aan zijn leerlingen gegeven heeft met de woorden:  “Dit is mijn lichaam voor jullie. Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken.” En op dezelfde wijze heeft Hij een beker genomen, de dankzegging uitgesproken, de beker rondgegeven en gezegd: “Deze beker is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. Doe dit, telkens als jullie hieruit drinken, om mij te gedenken.

G:    AMEN

V: En nu wij hier bijeen zijn om Zijn dood te  gedenken, Zijn opstanding te belijden, Zijn toekomst te vieren, komen wij tot U met deze tekenen van brood en wijn en bidden wij U Heer: Zend uw Geest in ons midden en voeg ons allen tezamen tot een levende gemeente,
die U eert en dient, die vrede sticht op aarde en recht doet aan mensen, die hoopvol Uw dag tegemoet gaat. Gezegend zijt Gij, O God, nu en alle dagen, en in Uw rijk dat komt, door Jezus Christus, onze Heer, die ons leerde bidden:

G:    ONZE VADER…
Lied
Delen van brood en wijn
Dankgebed

V:    Nu laat Gij, Heer, uw dienaars en dienaressen gaan in vrede, naar uw Woord, want onze ogen hebben uw heil gezien, dat Gij bereid hebt voor het aangezicht van alle volken: licht tot openbaring voor de heidenen en heerlijkheid voor uw volk Israel!

G:    AMEN.