zondag 10 november 2019 om 10.00 uur

Zondagse Eredienst
Voorganger(s): Mw. M. Maris te Nisse
Tekst(en): Gen. 26: 12 t/m 25 LECTOR Groot Nieuws bijbel en Gen. 25: 7 B, 8, en 9 A en Gen. 35: 28 en 29 vg.
Ouderling(en): Mw. Nelly Dominicus en lector Mw. Tineke Dagevos
Organist: Hr. Johan Huissen

Orgelspel
Afkondigingen
Intochtslied: Lied 214: 1, 3, 8.
Groet:          De Heer is met u allen
Gemeente:  Zijn vrede is met u
Bemoediging
Zingen: Lied 1008: 1, 2, 3.
Bidden
Zingen: Lied 912: 1, 2, 6.
Bidden om hulp van de Geest
Kindernevendienst
Bijbel lezing:(lector) Genesis 26: 12 t/m 25  Groot Nieuws bijbel
De Heer gaf Isaak voorspoed, want toen hij in dit land gezaaid had, kreeg hij hetzelfde jaar nog een honderdvoudige oogst. Hij werd steeds rijker, hij werd een vermogend man. Hij had kudden schapen, geiten en koeien en zoveel knechten dat de Filistijnen jaloers op hem werden, ze gooiden daarom alle putten dicht met zand, de putten die de knechten van zijn vader Abraham nog gegraven hadden. Abimelek zei tegen hem: “Ga bij ons weg, want u bent veel machtiger geworden dan wij”. Isaak vertrok en sloeg zijn tenten op in het dal van Gerar. Daar bleef hij enige tijd wonen. Hij haalde het zand weer uit de putten die Abrahams knechten gegraven hadden en die de Filistijnen na de dood van Abraham ook al dichtgegooid hadden. Hij gaf deze putten dezelfde namen als zijn vader ze gegeven had. Toen de knechten van Isaak in het dal een nieuwe put groeven, vonden ze helder water. Maar de herders van Gerar maakten er aanspraak op, ze zeiden tegen de herders van Isaak: “Dat water is van ons!” Ze maakten er ruzie over met Isaak en daarom noemde hij de put Esek: Ruzie. Ze groeven nog een put en ook die betwisten ze elkaar. Isaak noemde die put daarom Sitna: Twist. Toen verliet hij die plaats en groef elders opnieuw een put. Hierover kregen ze geen ruzie. Hij noemde de put Rechobot: Ruimte, en zei: “Dit keer heeft de Heer ons voldoende ruimte gegeven. In dit land kunnen onze nakomelingen wonen”. Toen hij verder reisde naar Barseba, verscheen de Heer hem diezelfde nacht en zei: “Ik ben de GOD van je vader Abraham, wees niet bang, ik zal je helpen. Ik zal je voorspoed geven en veel nakomelingen, omdat Abraham mij steeds heeft gediend”. Isaak bouwde op die plaats een altaar en vereerde er de Heer. Hij zette er een tentenkamp op en zijn knechten begonnen er een put te graven.
Zingen: Lied 91A: 1, 2, 3.
Bijbellezing:
Genesis 25: 7 B, 8, en 9 A
Nadat Abraham de laatste adem had uitgeblazen, werd hij herenigd met zijn voorouders. Zijn zonen Isaak en Ismael begroeven hem in de grot van Makpela.
Genesis 35: 28 en 29
Isaak werd 180 jaar. Hij was oud en tevreden over het leven dat achter hem lag. Nadat hij de laatste adem had uitgeblazen, werd hij met z’n voorouders verenigd. Zijn zonen Esau en Jacob begroeven hem.
Zingen: Lied 981: 1, 2, 5.
Overdenking
Zingen: 943: 1, 2, 4, 6.
Kinderen terug
Bidden
Collecte
Zingen: Lied 419:1, 2, 3.
Zegenwoorden